Ny klinik etablerad i Jönköping;
”Ett koncept som inte funnits här förut”
En av Sveriges mest ansedda medicinska skönhetskliniker har slagit upp portarna i centrala Jönköping. Med en lasermetod som de är ensam om och som är hämtad från Hollywood samt många andra etablerade behandlingar är duon bakom Estetic Walk-In redo att ta staden med storm.
Franchisekedjan Estetic Walk-In, med rötterna i Norrland, har nyligen öppnat en medicinsk skönhetsklinik i centrala Jönköping. Camilla Lindblad och Karuna Rosell är de nyblivna företagarna som med den senaste tekniken ska förfina utseendet och stärka självkänslan hos Jönköpingsborna.
– Vårt mål är aldrig att förändra någon, snarare vill vi framhäva och bibehålla våra kunders unika drag. De ska fortsätta att känna och se ut som sig själva, berättar Camilla Lindblad när de två tar emot i företagets lokaler på Smedjegatan.
Lokalerna är ljusa och exklusivt inredda. Precis som i många andra franchisekoncept är tanken att det ska finnas en igenkänning för kunderna. Lokalerna är i stil med kedjans övriga enheter, utbudet av tjänster är detsamma och personal har genomgått samma utbildning.
Viktiga lagkrav gällande injicerande behandlingar införs!
– Det finns en lång erfarenhet och enorm kunskapsbank i Estetic. Företaget har funnits sedan början av 90-talet och har hela tiden befunnit sig längst fram vad gäller nya behandlingsmetoder, modern apparatur och välutbildad personal, säger Camilla Lindblad.
Hennes kollega Karuna Rosell fortsätter;
– Vi har båda bakgrund som legitimerade sjuksköterskor och förstår vikten av rätt utbildning när man arbetar med tjänster av det här slaget. Det är behandlingar vi utför och då krävs såväl erfarenhet som handlag, säger hon och nämner de lagkrav som infördes vid årsskiftet 20/21 vad gäller injicerande behandlingar;
– Vi är oerhört tacksamma och glada över lagen som innebär att endast legitimerade läkare, sjuksköterskor och tandläkare får utföra estetiska injektioner. Det ställer krav på både kunnande och professionalism.
”En behandlingsmetod som vi är ensamma om i Jönköping”
Av de närmare 30 välbeprövade behandlingarna som utförs på Estetic är fillers och injektionsbehandlingar tillsammans med hårborttagning vanliga bokningar. Bland de bokningar som ökar mest märks hudföryngrande behandlingar med laser.
– Och här har vi en behandlingsmetod som vi är ensamma om i Jönköping. Med 4D från Fotona Dynamis, som är ett prisbelönt system, kan man med hjälp av fyra olika våglängder bearbeta hudens olika lager. Behandlingsmetoden har blivit oerhört populär och välanvänd i Hollywood och bidrar till nybildning av kollagen som stramar upp huden, ger den ny volym, elasticitet och struktur samt ger den ett ungdomligt uttryck. Det här är ett koncept och en revolutionerande metod som vi är helt ensamma med, säger Karuna Rosell.
Medicinska skönhetsbehandlingar i Sverige uppges öka med närmare 25 procent varje år.
Den genomsnittliga kunden är fortfarande kvinnor, även om antalet män som besöker Estetic ökar, och ofta har kunden passerat 35-årsåldern.
– Vi erbjuder alltid en kostnadsfri konsultation där vi tillsammans går igenom kundens önskemål och, framförallt, deras förväntningar. Det är viktigt för oss att ha möjligheten att säga nej när vi inte anser oss kunna hjälpa kunden, när kundens behov inte är sådant att det går att motivera en behandling eller om kundens önskemål är orimliga. Som jag nämnde tidigare så handlar det inte om att vi ska förändra en kund. Istället är det en fråga om att förfina dem och få dem att känna sig som en bättre version av sig själva, säger Camilla Lindblad.
I en bransch så utsatt för fördomar och förutfattade meningar har Estetic inte märkt av någon kritik. De menar att omgivningen i stort känner till skillnaden mellan plastikkirurgi och medicinska skönhetsbehandlingar. Men, medger Camilla Lindblad, även hon hade fördomar innan hon började intressera sig för den här typen av verksamhet.
– Många av mina tidigare uppfattningar byggde främst på otillräcklig kunskap om vad det verkligen handlar om, vilket i nuläget ger mig förståelse för samhällets skepticism. Mina kunder ska veta att vi ger professionella råd som bygger på kunskap och erfarenhet. De ska känna sig trygg i våra händer och bevisligen fungerar det då vi redan har återkommande kunder och flera av dem har PLUS-medlemskap hos oss, säger hon.
Eftersom många behandlingar kräver upprepade behandlingstillfällen har Estetic valt att erbjuda sina kunder ett unikt PLUS-medlemskap. Som medlem får kunder förmånliga rabatter som gäller under tolv månader. Genom detta skapas en mer personlig relation med kunden vilket leder till ökad kännedom kring deras specifika behov önskemål och förutsättningar.
– Det är ett beprövat och väldigt uppskattat koncept som inger trygghet för våra värdefulla kunder. Vårt mål är att varje kund ska lämna oss med bättre självkänsla och lite mer kärlek till sig själv, avslutar Karuna Rosell.